Kardamon do kawy i jego właściwości

Kardamon do kawy i jego właściwości

Kardamon do kawy, nie tylko tej pitej o poranku, ale również w późniejszych porach dnia, to przyprawa nr 1. Kawa zmienia swój smak i jej spożycie, staje się zupełnie innym doznaniem smakowym.
Przyprawa słynie ze swoich właściwości zapachowych, ma nieco ostry aromat, lecz bardzo przyjemny – cytrynowy, z lekką nutą kamfory (tak to czujemy). W każdym razie, orzeźwia i odświeża. 


Dlaczego warto dodać kardamon do kawy?

Przyprawa znana na Bliskim Wschodzie i Państwie Środka.  W okresie starożytności, używana do walki z dolegliwościami żołądkowymi, pobudzająca trawienie oraz przemianę materii. Pomagała także w odświeżeniu oddechu, gdy żuło się jej naturalne strąki. Służyła także w leczeniu zaburzenia erekcji, poprzez jej właściwości pobudzające ukrwienie narządów płciowych.


Opieńka miodowa – delicja wśród grzybów

Mazurska metka, czyli kiełbasa mazurska

Kluski w rosole: kuksiołki mazurskie

Kura z grzybami w śmietanie

Chłodnik to idealne danie na upalne dni

Forbidden Seek po angielsku


Kardamon do kawy i nie tylko

Współcześnie, dodawany jest do potraw – szczególnie zupy grochowej, fasolowej czy ziemniaczanej. Jest to uzasadnione, z uwagi na jego właściwości związane z regulowaniem trawienia, a ciężkie potrawy wymagają wsparcia ziołami, aby nie powodowały nadmiernych wzdęć czy trudności żołądkowych.
Nadaje się do potraw mięsnych oraz ryb. Ryby, często „pachną jeziorem”, a przyprawa pozwoli ten zapach skutecznie zniwelować. Innymi znanymi metodami jest pokropienie ryb sokiem z cytryny lub moczenie w mleku – np. lina, aby pozbyć się zapachu mułu.

Kardamonem poprawimy smak polskiego bigosu

Dodajemy również do bigosu, razem ze sproszkowanym kminem rzymskim. Oczywiście, w niedużych ilościach, gdyż podobnie jak kmin ma silne właściwości eteryczne i może zdominować resztę przypraw w potrawie.
Kardamonu dodajemy zawsze na szczyptę, tak aby móc cieszyć się jego intensywnym smakiem, który dostarcza nieco ostrości i goryczki, sprawiając że spożywane potrawy czy napoje, cieszą nas doskonałym aromatem.

Niewielka cena za prawdziwy rarytas

Kosztuje około 5 zł za opakowanie. Warto jest spróbować tej przyprawy, choćby po to, aby przekonać się że smaki Bliskiego Wschodu i Indii, mogą nas cieszyć za niewielką cenę w naszej własnej kuchni.
Poza tym, warto jest eksperymentować, aby żyć smacznie i zdrowo. W wielu krajach Bliskiego Wschodu, podawanie kardamonu do napojów – kawa, herbata – oznacza przejaw gościnności.
Przyprawa warta uwagi, obecnie łatwo dostępna w sklepach w formie sproszkowanej, nasion – do żucia na odświeżenie oddechu lub dodatku do kawy ziarnistej (można mielić razem) oraz olejku.

Zastosowanie kardamonu

Zastosowanie kardamonu jest ogromne. Tak naprawdę, zależy od nas i naszej wyobraźni. Wart jest uwagi. My, stosujemy go do kawy. Jedna uwaga – warto jest poczekać, aż kawa lekko się zaparzy i będzie miała nieco niższą temperaturę – wówczas dodajemy sproszkowany kardamon – aby nie tracił on swoich właściwości.

Oto kilka potencjalnych korzyści zdrowotnych związanych z kardamonem:

  1. Poprawa trawienia: Znany jest z działania przeciwbakteryjnego i przeciwzapalnego, które mogą pomóc w łagodzeniu problemów z trawieniem, takich jak wzdęcia, gazowanie i niestrawność.
  2. Lepiej kontrolowany poziom cukru we krwi: Badania sugerują, że  może mieć pozytywny wpływ na poziom cukru we krwi poprzez poprawę metabolizmu glukozy i insuliny. Może być szczególnie korzystny dla osób z cukrzycą typu 2.
  3. Wspomaganie zdrowia serca: Składniki odżywcze zawarte w kardamonie, takie jak flawonoidy i antyoksydanty, mogą pomóc w obniżeniu poziomu cholesterolu, ciśnienia krwi i zapobieganiu uszkodzeniom komórek tętniczych, co przyczynia się do zdrowia serca.
  4. Właściwości przeciwbakteryjne: Olejek eteryczny kardamonu zawiera substancje o właściwościach przeciwbakteryjnych, które mogą pomagać w zwalczaniu infekcji bakteryjnych w organizmie.
  5. Łagodzenie objawów zapalenia: Dzięki swoim właściwościom przeciwzapalnym, może być korzystny w łagodzeniu objawów zapalenia, takich jak ból stawów i obrzęk.

Warto jednak pamiętać, że korzyści zdrowotne kardamonu mogą się różnić w zależności od indywidualnych czynników i nie zastępują one profesjonalnej opieki medycznej. Przed wprowadzeniem jakichkolwiek zmian w diecie lub suplementacji związanej z kardamonem, zawsze warto skonsultować się z lekarzem lub dietetykiem.


Kardamon do kawy. Twój ogranizm ci podziękuje


Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *